Design speelt een steeds belangrijkere factor binnen de culturele sector. Waarom is design belangrijker geworden? Hoe speelt de Kazerne daarop in? Wat is de succesformule van de Kazerne en hoe zien zij zich in 2020? Hier heeft Annemoon Geurts antwoord op gegeven.
Dit artikel is in samenwerking met de opleiding Cultural Venue Management van BUAS Breda University of Applied Sciences tot stand gekomen. Tweedejaars studenten hebben initiatiefnemers van projecten geïnterviewd waar Brabant C in investeert. Geschreven door: Fabienne Thorn & Renske Franken
Home of Design
Annemoon Geurts is designer founder & creative director van de Kazerne, ook wel home of design genoemd. Annemoon beschrijft de Kazerne als volgt: “De Kazerne is gevestigd in het hart van de designstad Eindhoven en biedt een levendige, gastvrije en inspirerende hospitality-omgeving waarin zoveel mogelijk mensen op ontspannen wijze kunnen ervaren hoe design waarde toevoegt aan de wereld waarin wij leven”. Binnen de Kazerne zijn design, eten, drinken en een hotel te vinden. Tevens biedt de Kazerne de ruimte voor meetings en events. Het hotel wordt opgezet om meer mogelijkheden te bieden aan bezoekers en exposanten. Volgens Annemoon heeft het hotel een meerwaarde, zij geeft aan “door de gastvrijheid te combineren met cultuur wordt er een extra laag aan de beleving toegevoegd”.
Ontstaan Kazerne
Annemoon had jarenlang haar eigen ontwerpbureau. Haar dag bestond voornamelijk uit computer werk om aan de wensen van de klanten te voldoen. Haar talent en passie voor design wilde ze op een andere manier uiten. Daarnaast wilde ze zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met de betekenis van design. In 2006 kwam ze op het idee om samen met haar man en een goede vriend tijdens de Dutch Design Week een restaurant en expositie op te zetten. De naam was Eat Drink Design. Aangezien dit zo goed beviel is het idee ontstaan om de Kazerne op te zetten. Er is aan de gemeente gevraagd of zij nog een pand beschikbaar hadden om een heel jaar door Eat Drink Design te organiseren in plaats van alleen maar tijdens de Dutch Design Week. Toen stelde de gemeente dit pand voor waar de Kazerne een podium is voor creatieve industrie met nadruk op design. Het idee komt voort uit de trots op designers uit Eindhoven. De impact van Design mag het hele jaar door gevierd worden, in plaats van 10 dagen per jaar tijdens de Dutch Design Week. Brabant C en de gemeente steunen ons sinds 2017, daarvoor hebben wij het zonder subsidie gedaan. Brabant C is een investeringsfonds voor de culturele en creatieve industrie. Mede dankzij Brabant C heeft de Kazerne een membersclub op kunnen richten en hebben ze de mogelijkheid deze op te schalen en de organisatie te professionaliseren.
Designers
“Als designer leef je altijd in de toekomst en ik denk dat die droom nooit af is, want iedere keer als je een mijlpaal hebt komt er weer een nieuwe droom aan” aldus Annemoon. De Kazerne is niet de plek waar de designers hun designs kunnen creëren. Er is hier geen atelier waar de designers aan het werk kunnen. De Kazerne is de plek waar de designers het werk wat ze hebben gemaakt presenteren. Het idee is om een artist en resident programma op te zetten, door middel van het hotel kan dit worden gerealiseerd. “Door de goede locatie kunnen wij designers in contact brengen met het invloedrijke netwerk van Eindhoven en internationaal. Hierdoor kunnen wij de designers nog meer kansen bieden”, aldus Annemoon. Als er specifiek wordt gekeken naar het belang van design binnen de culturele sector is de verandering in de jaren 90’ terug te vinden. Toen heeft design een deel van de rol van kunst overgenomen. Er wordt meer gekeken naar zaken waarmee men onze ogen opent en dingen bespreekbaar maakt. Hierbij valt te denken aan maatschappelijke problemen of uitdagingen. Door middel van de designers is de Kazerne een succes. Dit komt door de kwaliteit die er wordt neergezet. “We mogen het werk van de beste designers presenteren aan de hele wereld” aldus Annemoon. Er zitten echter wel bepaalde eisen aan de stukken die de designer presenteren. Er moet werk geleverd worden van een hoge kwaliteit die ook duurzaam is. De duurzaamheid zit hier niet zo zeer in het ecologisch verantwoord zijn, er wordt verwacht dat de designers hier altijd al mee bezig zijn. Het gaat hier meer om het duurzaam zijn in tijd.
Kazerne 2020
De toekomstplannen van de Kazerne zijn groots. Op dit moment wordt het hotel gebouwd dat aan het begin 2019 geopend wordt. “Door de gastvrijheid te combineren met cultuur, wordt er een extra laag aan de beleving toegevoegd” aldus Annemoon. Er waren weinig hele goede hotels toen Annemoon 11 jaar geleden met het idee begon. Door het hotel bij de Kazerne te betrekking wordt er een volledige beleving geboden. Dit door de expositie te combineren met eten, drinken, werken en slapen. De ambitie van de Kazerne is dat een groot deel van het algemene publiek bekend is met de Kazerne, als interessante culturele bestemming waar altijd iets bijzonders te beleven is. Een ontmoetingsplek voor mensen die er in de culturele wereld toe doen. Annemoon geeft aan “dat het bereiken van internationaal publiek een belangrijke rol gaat spelen voor de Kazerne. Daarvoor zijn wij nu aangesloten bij Design Hotels die een internationale launch gaan verzorgen”. Er was altijd al de ambitie om internationaal publiek te bereiken. Het uiteindelijke resultaat van Kazerne 2020 moet een home of design zijn waar de ontmoeting heel belangrijk is in de vorm van een creatieve community, zodat de designers met de wereld in aanraking kunnen komen. Zoals Annemoon mooi verwoord “nieuwe kansen, nieuwe opdrachtgevers en nieuwe verzamelaars”.