- website
- fasein ontwikkeling
- Financieringsvorm: Subsidie + lening
- social:
- datum toekenning: 09 July 2020
- investering: € 62.500,-
- Type project: internationaal project
- locatie: Eindhoven
- totale begroting: € 220.900,-
Designing for the 1,5 meter DDW
Creatieve, efficiënte ontwerp-oplossingen voor bezoekers DDW
Nieuwe formats voor het nieuwe normaal
Dutch Design Week (DDW) 2020 moest als gevolg van de Covid-19-maatregelen haar opzet volledig herzien. Daarom heeft zij nieuwe formats ontwikkeld en getest om bezoekers op een veilige, maar impactvolle manier door het festival te gidsen. DDF wil deze creatieve, efficiënte ontwerpoplossingen inzetten voor het bezoeken van DDW en het gevoel van community creëren, zonder dat bezoekers zich onveilig voelen. Op lange termijn wil DDF deze oplossingen door ontwikkelen en delen met de sector om samen te komen tot succesvolle manieren om culturele evenementen te organiseren in de nieuwe normaal.
Over Dutch Design Week
Het project vond plaats binnen de context van Dutch Design Week 2020 (17-25 oktober), het grootste en belangrijkste designevenement in Noord Europa en tegelijkertijd één van de grootste culturele evenementen van Nederland. Voorgaande jaren bezochten 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland de festivalactiviteiten die op meer dan 100 locaties verspreid over Eindhoven plaatsvonden. Door de coronacrisis was het dit jaar noodzakelijk om een festival te organiseren waar de bezoekers op een veilige maar impactvolle manier DDW konden bezoeken, volgens de richtlijnen van de 1,5 meter samenleving.
Twee weken voor DDW werd vanuit overheidswege besloten dat het festival dit jaar uitsluitend als virtueel festival plaats kon vinden. Twee van de drie concepten in dit project werden tot uitvoering gebracht, het concept voor de fysieke ruimte kon echter niet worden gerealiseerd.